بررسی تفاوت‌های کدنویسی و برنامه نویسی

فرق کدنویسی و برنامه نویسی

تخمین مدت زمان مطالعه : 5 دقیقه
  • سطح مقاله : مقدماتی
  • نویسنده : پوریا منتخب

شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشه که این دو تا واژه یعنی برنامه نویسی و کد نویسی رو بجای همدیگه استفاده کرده باشین. خب جریان چیه ؟ این یه تصور رایج هست و کسانی که تازه وارد این حوزه کاری میشن فکر میکنن که برنامه نویسی و کدنویسی یک مفهوم هستن و تفاوتی با هم ندارن اما این یک تصور اشتباه هست و من در این ویدئو قصد دارم تا فرق کدنویسی و برنامه نویسی رو  بطور کامل براتون بیان کنم.

کدنویسی چیست؟

کدنویسی چیست؟

کد نویسی اساسا عمل ترجمه کدها از زبان انسان به یه زبان مبتنی بر ماشینه، همچنین میتونیم اونو به عنوان زیر مجموعه برنامه نویسی هم عنوان کنیم چرا که پایه و اساس برنامه نویسی کد نویسیه. در واقع هدف اصلی کدنویسی برقراری ارتباط میان انسان و کامپیوتره.
یه کدنویس باید تسط به چند زبان برنامه نویسی رو داشته باشه و بتونه با زبان‌های مختلفی بر اساس نیاز کدنویسی کنه مثل C# , python , java , php  و ... 

سه جزء مشترک در زبان‌های برنامه نویسی

•    ساختار نحوی و قوانینی که باید در حین کد نویسی رعایت بشن.
•    کامپایلر برای تبدیل کد، به کد ماشین مربوطه.
•    اجرای کد و برگردوندن نتیجه 
یه کامپیوتر فقط کدهای ماشین رو میفهمه که به زبان باینری نوشته شدن. وظیفه کد نویس اینه که نیازمندی‌های داده شده به اونو به زبانی که توسط ماشین قابل درکه پیاده سازی کنه. 
کد نویس‌ها بر طبق دستورالعمل‌های دریافت شده کار می‌کنن. بعد از اون، پیاده سازی، خطایابی، تست کدها و تجزیه و تحلیل کیفیت انجام میشه. این عملیات رو در اصطلاح بهش کدمنبع یا Source-Code  هم میگن. کد نویسی شامل نوشتن کدهایی برای ایجاد یک برنامه نرم افزاریه که این برنامه میتونه وبسایت باشه، بازی باشه یا هر نوع دیگه. 

برنامه نویسی چیست؟

برنامه نویسی چیست؟

برنامه نویسی یعنی ایجاد یک طرح کلی و دستورالعمل‌هایی برای کدهای برنامه که نیاز به استانداردهای خاصی داره، در اصل برنامه نویسی جنبه بزرگتری نسبت به کدنویسی داره که بخشی از اون حساب میشه. در واقع این روند توسعه یک برنامه نرم افزاری اجراییه که بدون هیچ خطایی اجرا میشه. این وظیفه یک برنامه نویسه که خطاهای داحل کدها رو پیدا میکنه و براش راه حل مناسب ارائه میده.
ایجاد یه برنامه نرم افزاری چندین مرحله داره که شامل برنامه ریزی، طراحی، تست، انتشار و نگهداری میشه. بنابراین برنامه نویسی نه تنها با کدنویسی بلکه با تجزیه و تحلیل و پیاده سازی الگوریتم‌ها و همچنین درک ساختار داده‌ها و مواردی مثل این سرو کار داره که در کل همه این موارد به عنوان برنامه نویسی شناخته میشه. کدنویسی یک قسمت اساسی در برنامه نویسیه اما یک برنامه نویس به دانش، تجربه و مهارت‌های اضافه بیشتری  نسبت به کد نویس نیاز داره.
یه مثال ساده از برنامه نویسی رو با هم بررسی کنیم :
مثلا شما میتونین ساعت مچیتون و به گونه ای تنظیم کنین که ساعت 3 به صدا در بیاد. یا مثلا میتونین درجه حرارت کولر رو با استفاده از کنترلی که داره از راه دور تنظیم کنین. تو مقاله برنامه نویس شدن یا کد نویس ماندن توضیح کاملی در این مورد ارائه کردم.

فرق اساسی برنامه نویسی و کدنویسی

•    کد نویسی بخشی از برنامه نویسیه که با تبدیل زبان به دستورات باینری سرو کار داره اما برنامه نویسی فرایند ایجاد برنامه ای که از استانداردهای خاصی پیروی می‌کنه و یه کار خاص رو انجام میده. 
•    برای کد نویسی به ابزار های خاصو خفنی نیاز نداریم مثلا یه تکست ادیتور ساده مثل وردپد یا نت پد میتونه کارمونو راه بندازه. اما برنامه نویسی نیاز به بررسی اسناد، انجام تجزیه و تحلیل همراه با کدنویسی داره که نیاز داریم یه سری ابزارهای اضافه‌تری داشته باشیم. از یه برنامه نویس انتظار میره مفاهیمی مثل git  ، github و ابزارهای کار با پایگاه داده‌ها، ابزارهای انالیز گر و ... رو بلد باشه که این یک مفهوم بزرگتری از کدنویسی رو شامل میشه.
•    برنامه نویسی به ایجاد الگوریتم ها، مدل‌های ریاضی، پردازش داده‌ها و دانش فنی در مورد ساختار داده‌ها نیاز داره. یه برنامه نویس برای نوشتن منطق ، تجزیه و تحلیل، طراحی و نوشتن برنامه‌های پیچیده به دانش و مدرک خاصی نیاز داره. یه برنامه نویس همچنین از تخیلات خودش و مهارت‌های تحلیلی که داره برای حل مساله استفاده می کنه.
•    در کدنویسی، نتیجه مورد نظر نتیجه اعمال مجموعه‌ای از کدهاست که به ماشین داده شده از طرفی بعد از برنامه نویسی نتیجه بدست اومده ، یه برنامه کامله، یه محصول نرم افزاریه یا مثلا یه وبسایته.