زبان برنامه نویسی محبوب سی شارپ

زبان برنامه نویسی سی شارپ، محبوب در دنیا

  • سطح مقاله : مقدماتی
  • نویسنده : ساناز-باقریان

در این مقاله ما در ابتدا به معرفی زبان سی شارپ میپردازیم، سپس در مورد دلایل محبوبیت آن در دنیا و ویژگی‌های آن صحبت می‌کنیم و موارد استفاده از این زبان برنامه نویسی را شرح می‌دهیم. همچنین اگر شما علاقمند به یادگیری زبان سی شارپ هستید میتوانید با استفاده از آموزش های سی شارپ مقدماتی و متوسطه در آکادمی استادباش، اقدام به یادگیری این زبان محبوب کنید.

سی شارپ یکی از زبان‌های مدرن برنامه نویسی است که در سال 2000 بوجود آمده است. این زبان توسط Anders Hejlsberg و تیمش در کمپانی مایکروسافت ساخته شده است و یکی از رقبای زبان Java به حساب می‌آید. زبان C# به کمک پشتیبانی قوی شرکت مایکروسافت بسرعت توسعه یافت و توانست طرفداران بیشماری را برای خودش جلب کند. این زبان در حال حاضر یکی از محبوبترین زبانها در کل دنیا است.

 
مایکروسافت خالق زبان برنامه نویسی سی شارپ
 

سی شارپ چیست؟

C# به عنوان یک زبان برنامه نویسی همه منظوره برای اجرا بر روی پلتفرم‌های مایکروسافت نیاز به .NET Framework دارد. همچنین این زبان مدرن برگرفته از تکنولوژیهای زبانهای برنامه نویسی C و C++ می‌باشد. ساخت بازی، برنامه‌های دسکتاپ تحت ویندوز، برنامه‌ توسعه وب و همچنین برنامه‌ تحت موبایل از جمله مواردی هستند که می‌توان توسط زبان سی شارپ پیاده سازی نمود. همچنین با استفاده از ابزار Xamarin می‌توان برنامه‌های نوشته شده به زبان C# را بر روی هر دستگاهی موبایلی اجرا کرد.

 

C# برای توسعه دهندگان بازی

سی شارپ بصورت فراگیر با استفاده از Unity game engine برای ساخت بازی استفاه میشود، در حال حاضر یونیتی گیم انجین یکی از محبوبترین ابزارهای ساخت بازی است و بیش از یک سوم بازی‌های مطرح دنیا با استفاده از این موتور ساخت شده‌اند. شمار کاربرانی که از بازی‌های تولید شده توسط unity game engine به 770 میلیون نفر می‌رسد. بنابراین می‌توان گفت که سی شارپ یک ابزار بسیار محبوب برای ساخت بازی به شمار می‌رود و یک انتخاب عالی برای کسانی است که علاقمند به واقعیت مجازی هستند و قصد ورود به صنعت ساخت و توسعه بازی را دارند.

 
توسعه دهندگان زبان برنامه نویسی سی شارپ
 

سادگی زبان برنامه نویسی سی شارپ

بواسطه ویژگیهایی که این زبان دارد، یادگیری آن آسان است. سی شارپ یک زبان سطح بالا است که خوانایی نسبتا آسانی دارد. همچنین این زبان در دسته زبانهایی است که از نوع استاتیک می‌باشد و کدهای نوشته شده باید قبل از تبدیل شدن به برنامه بررسی و اشکال زدایی شوند، این امر سبب می‌شود که خطایابی برنامه‌های نوشته شده با زبان سی شارپ آسان‌تر انجام شود.
اگرچه قواعد دستوری C# سازگارتر و منطقی تر از زبان C++ هستند اما مواردی زیادی برای یادگیری در این زبان وجود دارد. C# یک زبان پیچیده است و یادگیری و تسلط بر آن ممکن است نسبت به زبان‌های ساده‌تری مثل پایتون نیاز به زمان بیشتری داشته باشد. این موضوع گویای این واقعیت است که کاربران برای ایجاد برنامه‌های پیشرفته نیاز به درک و یادگیری دستورات بیشتری دارند و به همین جهت این امر ممکن است برای کسانی که تازه کار هستند نا امید کننده باشد.

 

زبان برنامه نویسی پرتقاضا

در حال حاضر زبان C# جزء چهار زبان محبوب دنیا به شمار می‌آید و تقریبا 31 درصد توسعه دهندگان بطور منظم از این زبان استفاده می‌کنند. همچنین سومین انجمن بزرگ در استک اورفلو که خود توسط زبان قدرتمند سی شارپ ساخته شده است دارای بیش از 1.1 میلیون موضوع در حوزه برنامه نویسی سی شارپ است.
محبوبیت سی شارپ به حدی است که بیش از 17000 پیشنهاد شغلی با عنوان C# هر ماه در کل دنیا با میانگین حقوقی بیش از   72000 دلار در حال انتشار است. در کشور آمریکا میانگین حقوق سالیانه برای 6000 ردیف شغلی با عنوان C# حدود 92000 دلار می‌باشد. بنابراین یکی دیگر از دلایل محبوبیت C# بازار پر رونق کسب و کار آن است.

 

زمان توسعه سریعتر

شاید یکی از بالاترین مزیت‌های زبان برنامه نویس سی شارپ قابلیت زمان توسعه سریع آن باشد، زیرا این زبان به واسطه داشتن برخی ویژگی‌ها به توسعه دهندگان در زمینه توسعه سریعتر برنامه‌ها کمک فراوانی می‌کند. این ویژگی‌ها شامل :
1.    قابلیت ایستایی و خوانایی بالای این زبان سبب کاهش زمان اشکال زدایی می‌شود.
2.    داشتن کتابخانه‌های فراوان در مقایسه با زبان‌های دیگر همچون C++ و Java که سبب افزایش عملکرد این زبان می‌شود.
3.    ساده بودن و کارایی این زبان به برنامه نویسان در نوشتن کدهای پیچیده کمک می‌کند.
4.    دارای بانک حافظه گسترده برای کاهش زمان توسعه

 

مقیاس پذیری بالا

روند توسعه نرم افزاری نیاز به زبان برنامه نویسی با قابلیت نگهداری آسان و مقیاس پذیر دارد، سی شارپ این ویژگی‌ها را دارد. در واقع ماهیت سختگیرانه کدنویسی استاتیک در C# باعث می‌شود برنامه‌ بطور تضمین شده سازگار شود، این امر سبب می‌شود تا اعمال تنظیمات و نگهداری از کدها برای توسعه دهندگان آسان شود. همچین توسعه دهندگانی که بر روی پروژه‌های قدیمی سی شارپ کار می‌کنند، با وجود گذشت سال‌ها و تغییرات پردازشی که در زبان سی شارپ بوجود آمده است نیازی به تغییر کدهایشان نداشته و برنامه‌هایشان به درستی اجرا می‌شوند.