آموزش گیت و گیت هاب برای ورود به بازارکار

آموزش گیت و گیت هاب در واقع شما رو با مشکلی که خودم در ابتدای مسیر داشتم آشنا می کنه و در نهایت برای این مشکل یک راه حل کاملا اصولی ارائه میده. همونطور که میدونیم، الان در هر موقعیت شغلی برنامه نویسی، یکی از مواردی که باید کارجو تخصص لازم رو داشته باشه، تخصص کار با Git  هست پس میتونیم از همین مورد به اهمیت یادگیری گیت پی ببریم. دوره آموزش Git و GitHub  در آکادمی استادباش قطعا میتونه پلی برای شما باشه برای ورود به بازار کار.
در حالت سنتی و بدون استفاده از ابزار Git، شما باید به سختی عملیات مدیریت فایلهاتون رو انجام بدین کما اینکه گاهی اوقات دچار اشتباهی میشین که جبرانش براتون هزینه سنگینی رو رقم میزنه. Git  به شکل غیر قابل تصوری بزرگه و به جرات میتونم بگم کسی نمیتونه ادعا کنه که همشو بلده حتی شاید خود لینوس توروالدز.

گیت چیست ؟

قبل از شروع هر چیزی اجازه بدین در موردgit  به صورت مختصر بدونیم. Git در واقع یک سیستم کنترل نسخه توزیع شده هست که میتونین به این اسم هم اون رو بشناسین : Distributed Version Control System. در حقیقت میشه گفت یک سیستم ردیاب محتواست. Git یک پروژه متن بازه که در سال2005،  توسط خالق کرنل لینوکس یعنی لینوس توروالدز متولد شد. از زمانی که شما این اجازه رو به Git در مکان خاصی برای ردیابی محتوا بدین، هر آنچیزی که تغییر کنه، اضافه بشه و یا حذف بشه، تحت نظارت و کنترل Git  هست.  
Git به شما این امکان رو میده که بتونین به صورت تیمی رو یک پروژه کار کنین، بدون کوچکترین خطا. فرض کنین که وارد محیط کاری یک شرکت شدین و میخواین به صورت تیمی رو یک پروژه کار کنین. شما و n نفر مثل دیگه مثل شما میتونین هم زمان تغییرات خودتون رو روی پروژه سوار کنین و اون رو توسعه بدین. تعداد بسیار زیادی از پروژه های نرم افزاری برای کنترل و امنیت سیستم خودشون از Git  استفاده می کنن.

ویژگی های بارز Git

ردیاب محتوا :

گفتیم Git یک ردیاب محتواست. با این فرضیه میتونیم از Git به عنوان یک ابزار برای ذخیره سازی محتوا استفاده کنیم. لزومی نداره که حتما برنامه نویس باشین تا از Git استفاده کنین. اگر شما در حال کار بر روی پروژه ای هستین که از یک نقطه شروع و به یک نقطه ختم میشه و در این بین تغییرات مختلف روی پروژه صورت می گیره میتونین از Git استفاده کنین. اگر گرافیک کار هستین و بر روی یک طرح گرافیکی کار میکنین و یا حتی این که بر روی پایان نامه خودتون کار می کنین Git میتونه نقش موثری برای شما ایفا کنه.

توزیع شده :

 گفتیم Git یک سیستم کنترل نسخه توزیع شده است به این معنی که کد های Git  فقط تو یک مخزن نگهداری نمیشن. علاوه بر یک سرور راه دور، دارای یک مخرن محلی هست که روی سیستم هر توسعه دهنده ای قابل پیاده سازی هست. خب این یعنی کد های Git فقط روی یک سرور ذخیره نمیشن بلکه به طور کامل روی سیستم هر شخص میتونه نگه داری بشه.

تفاوت Git و GitHub چیه ؟

تفاوت گیت و گیت هاب

این دو تا باهم دیگه فرق دارن و تفکر رایج و غلطی که این روزا بین خیلی از توسعه دهنده ها جا افتاده اینه که این دو تا رو با هم یکی در نظر میگیرن. خیر دوستان، Git Hub صرفا یک سرور میزبانی وب هست که در حقیقت به ما کمک میکنه کد هایی که توسط Git ردیابی میشن رو بتونیم روی یک سرور راه دور مدیریت کنیم. فقط Git Hub نیست که این امکان رو در اختیار ما میذاره، بلکه شما میتونین از رابط های دیگه ای مثل BitBucket  ، Savannah، SourceForge و یا GitLab که یکی از شناخته شده ترین های این حوزه هست استفاده کنین.

 

سرفصلهای دوره آموزشی گیت و گیت هاب:

آشنایی با گیت:

  • در این قسمت ابتدا در مورد مفهوم گیت می آموزیم، این که گیت چیست؟ چه کاربردی دارد و چرا ما باید از گیت استفاده کنیم؟ پاسخ تمام این سوالات فقط در قسمت اول داده می شود و لازم به ذکر است که دسترسی همه کاربران عزیز استادباش به دریافت این قسمت آزاد است.

دانلود و نصب گیت:

  • در این قسمت شما میتوانید به همراه فیلم آموزشی اقدام به دانلود و نصب گیت نمایید. مراحل نصب گیت بسیار آسان است و شما میتوانید صرفا با پیگیری چند مرحله ساده مطابق با آموزش آن را از سایت رسمی گیت دانلود نمایید.

دستورات گیت- بخش اول

  • در این قسمت شما با دستورات و مفاهیم بسیار کاربردی و پایه ای گیت آشنا می شوید. دستوراتی از قبیل git add ، git commit و مواردی از این جمله. دوستان عزیزم دقت کنید که این دستورات به صورت کاملا طبقه بندی شده و گام به گام برای شما عزیزان در جلسات مختلف گردآوری شده، پس از شما خواهش می کنم که مطابق با آموزش پیش بروید.

دستورات گیت- بخش اول

  • بخش دیگر از دستورات مهمی که در این قسمت فراخواهیم گرفت کار با دستورات بسیار مهم git log , git diff , git reset , git checkout و همینطور بررسی مفهوم HEAD می باشد . تمام دستورات به صورت کاملا عملی و همراه با نمونه مثال پیاده سازی می شوند پس به هیچ عنوان جای نگرانی از درک مفاهیم ذکر شده برای شما عزیزان نیست.

بررسی دقیق دستور Git Add: 

تفاوت دستور git add . و git add -a

  • همونطور که میدونید دستور git add  با پارامتر های مختلفی استفاده می شود، به طور مثل شما می توانید از دستور git add به همراه پارامتر A- استفاده نمایید که بیانگر stage کردن تمامی فایل هاست(فایل های جدید، فایل های ویرایش شده و همچنین فایل های حذف شده). و یا می توانید از پارامتر u- استفاده نمایید که بیانگر stage کردن فایل های ویرایش شده و حذف شده است و صرفا فایل های جدید ignore خواهند شد. پس در زمان استفاده از این دستور حتما به این موراد دقت نمایید.
  • تفاوت دستور git add -a و git add . چیست؟ پاسخ این سوال هم به صورت کامل در این  قسمت داده می شود. ماینر ورژن های مختلف git را بررسی می کنیم و در نهایت نقش هر کدام از دستورات و تفاوت های آن در ورژن های مختلف را می آموزیم.

کار با Branch ها:

کار با branch ها در گیت

  • یکی از بسیار بسیار مهم ترین مطالبی که در این دوره خواهیم آموخت مبحث کار با branch ها در گیت است. بعد از سپری کردن این قسمت شما به راحتی می توانید branch جدید ایجاد نمایید، بر روی branch جدید تغییرات خود را اعمال نمایید و در نهایت اقدام به merge کردن آن با branch اصلی خود نمایید.این دوره با شعار آموزش گیت و گیت هاب برای ورود به بازار کار شروع شد و تمام سعی من بر این است که در نقطه ورود به بازار کار، تمام مواردی که از شما برای کار با گیت درخواست می شود را به بهترین شکل ممکن درک کرده و آن ها را پیاده سازی نمایید. برنچ ها در گیت جزو یکی از قدرتمند ترین ابزار هایی است که در اختیار ما توسعه دهندگان قرار گرفته است پس یکبار و به طور کاملا اصولی آن را بیاموزیم.

کار با git remote

  • یکی از مواردی که اکثر سیستم های مدیریت پروژه برای ما فراهم می کنند، توانایی کار با ریموت هاست که البته گیت هم این ویژگی را به بهترین شکل ممکن در خدمت کاربرانش قرار داده. با ویژگی ریموت ها شما به راحتی میتوانید علاوه بر مدیریت پروژه روی لوکال سرور، به صورت توزیع شده آن را بتوانید مدیریت کنید. شما و بسیاری از هم تیمی هایتان می توانید به صورت مشترک بر روی یک پروژه فعالیت نمایید. آخرین تغییرات را از سرور اصلی دریافت، تغییرات مورد نظر را اعمال و در نهایت تغییرات نهایی را روی سرور اصلی آپلود نمایید. در این قسمت می آموزیم چگونه یک پروژه را از گیت هاب clone کنیم و بعد از اعمال تغییرات مجددا آن را روی سرور گیت هاب و بر روی repository خودمان آپلود نماییم.


ثبت دیدگاه فقط برای اعضای سایت ورود ثبت نام