آموزش api در asp core

در این مثال عملیات CRUD رو در یک فروشگاه اینترنتی کتاب میخوام پیاده سازی کنم . اما قبلش در مورد CRUD براتون یه توضیح کوچیک میدم : به عملیات رایج کار با داده ها مثل C : Create  یا ایجاد کردن ، R : Read یا خواندن ، U : Update یا بروز رسانی کردن و D : Delete  یا حذف کردن CRUD میگیم  .
قطعا تو هر فروشگاه اینترنتی این عملیات جزو پرکاربرد ترین و رایج تریناس ، پس با یه مثال عملی در دنیای واقعی این مبحث رو براتون آموزش میدم.
تو این پروژه در ابتدا قصد داشتم برای پیاده سازی ویو ها از Angular  استفاده کنم ، اما تصمیم گرفتم تو این پروژه  ، کاربر با طراحی ویو درگیر نشه و صرفا این بخش رو با Postman  هندل می کنم . یه دوره بعد از این ضبط می کنم که همین پروژه با طراحی سمت کلاینت توسط Angular  باشه .

آشنایی با API

قطعا همه ما از کارایی API  ها در همه زبان های برنامه نویسی آگاهیم و می دونیم که چقدر کار برنامه نویسا رو راحت کرده . با این که میدونم میدونی اما باز هم یه review از API  ها داشته باشیم .
API  که مخفف Application Programming Interface  ، یه نرم افزار میانجی گره که اجازه میده دو تا اپلیکیشن با هم صحبت کنن یا به عبارتی در ارتباط باشن . برای مثال . هر زمان که از اپلیکیشنی مانند Facebook استفاده می کنیم یا یه پیام فوری میفرستیم یا مثلا وقتایی که آب و هوا رو روی گوشیمون چک می کنیم داریم از API  ها استفاده می کنیم .


API دقیقا چیه ؟ 


زمانی که شما از اپلیکیشنی بر روی موبایل خودتون استفاده می کنین ، اون اّپ به اینترنت وصل می شه و اطلاعاتی رو به سمت سرور ارسال می کنه . سرور هم اون داده ها رو دریافت می کنه . عملیات مورد نیاز رو بر روی اون داده های انجام میده و نتیجه رو به سمت موبایل شما ارسال می کنه . اّپلیکیشن شما نیز اون نتیجه رو تفسیر می کنه و در قالب خروجی مشخص که کاربر نیاز داره بهش نشون داده میشه .این دقیقا کاریه که API  می کنه و تمام این اتفاقات توسط API  انجام میشه .
نه بازم راضی نیستم از خودم 😊 بزار یه مثال تو دنیای واقعی بزنم براتون :
فرض کنید روی یه صندلی تو رستوران نشستید و یه منو روبروتونه که میخواین انتخاب کنین . حالا زمانی که غذاتونو انتخاب کردین ، گارسون رو صدا میزنین . (اینجا API   مورد نظر Call میشه ) ، بهش صورت خودتون رو میدین (داده ها توسط شما به API  مورد نظرتون داده میشه ) ، اون گارسون میره به سمت آشپزخونه (اینجا اطلاعات ارسال میشه به سمت سرور ) ، آشپز سفارش شما رو دریافت میکنه (اینجا داده های ما به سرور می رسه )  ، شروع میکنه به آشپزی و غذای مورد نظر مارو آماده می کنه ( اینجا عملیات پردازش روی داده های ما داره صورت می گیره)  ، حالا وقتی آماده شد آشپز به گارسون می گه این غذا برای میز فلانه که صورت داده ببر براش ( اینجا نتیجه آماده شده و در قالب یه درخواست Http  همونطور که به سمت سرور ارسال شد ، همونطور هم به سمت کلاینت برگردونده میشه)  ، تو این مرحله گارسون سفارش رو میاره سر میز روی میز ما میزاره و ما هم نوش جان می کنیم ، البته من میبّلعّم 😊 . ( اینجا هم نتیجه در قالب خروجی مشخص به کاربر نشون داده میشه ) . دگ الان مطمئنم که فهمیدیش . 


اونچه که API ارائه میده یک لایه امنیتیه .


داده های تلفن شما در هر بار استفاده از API  به طور کامل در اختیار سرور قرار نخواهند گرفت و همینطور برعکس . در عوض هر کدومشون از طریق بسته های کوچیکی با هم ارتباط برقرار می کنن وبا شعار به اشتراک گذاری آنچه فقط لازم است داده های مورد نظر شون رو رد و بدل می کنن . مثل سفارش خرید یا سفارش غذا .
API ها ارزش ذاتی زیادی دارن چون درآمد های هنگفتی برای شرکت های بزرگی مثل Google ، eBay و به طور مثال Amazon   ایجاد کردن .  خب حالا که آشنایی کامل با  API رو کسب کردین بریم سراغ آموزشمون .

 

سرفصل های آموزش : 

  • آشنایی با API در قالب یک مثال در دنیای واقعی
  • شروع کار با WebApi در Asp.net Core
  • بررسی نمونه های مورد نظر برای ذخیره داد ه ها . 
  • ایجاد بانک اطلاعاتی و ساخت جداول با روش Code First
  • ایجاد Repository Pattern
  • پیاده سازی CRUD

 


ثبت دیدگاه فقط برای اعضای سایت ورود ثبت نام